Cabaran di pagi ramadhan ..

Hari ini hari ke 3 puasa. Pagi tadi, aku bersahur roti cicah dengan kurma ayam serta salad. Walaupun isteriku tidak sempat untuk bertahjud, namun pahala serta ganjaran seorang isteri yang menyediakan makanan untuk suaminya tentunya juga besar, Insya Allah.  Walaupun hanya roti dan kurma ayam,  rasanya begitu sedap sekali. Apatah lagi ketika sama sama menikmatinya dengan isteri tersayang.  Adam,  telah dikejutkan namun,  katanya tak larat. Semoga Allah swt mengurniakan ganjaran yang setimpal dengan pengorbananmu sayangku. 

Selesai bersahur,  aku bergegas ke masjid.  Subahanallah,  biasanya hanya 2 saf sahaja tapi kerana bulan ramadhan,  jadi 5 saf.  Mungkin ramai yang lepas sahur terus ke masjid. Cabaran bagi aku ialah, bagaimana hendak mendapatkan saf yang paling depan.  Tapi sebelum itu, perlu  mendapatkan tempat meletak kereta yang paling dekat dengan pintu masjid. Masya Allah,  begitu mencabar. Kawasan tempat letak kereta penuh. Terpaksa meletakkan kereta ditepi bahu jalan.  Yang penting tidak menghalang tetamu Allah swt yang lain.  

Bulan bulan biasa,  tidak sukar mendapat tempat letak kereta. Bergerak dari rumah sewaktu azan subuh dilaungkan,  masih boleh dapat tempat letak kereta dekat dengan pintu masjid tapi kini tidak lagi.  Selesai masalah tempat letak kereta,  terpaksa berebut pula untuk mendapatkan saf yang pertama.

Di saat kaki melangkah masuk ke masjid, saf pertama dan ke 2 telah hampir penuh. Saat sampai ke saf ke tiga,  baru nak angkat takbir untuk bersolat sunat,  bilal dah pun qamat.  Allahu Akbar. Tak sempat nak bersolat tahiyatul masjid. Oleh kerana meletak kereta agak terlalu jauh, maka tidak sempat bersolat sunat. 

Kebiasaannya selesai solat subuh, ada majlis bacaan Al Quran satu muka, tapi semenjak bulan ramadhan, digantikan dengan majlis tadarus.  Oleh kerana aku kena sebelum pukul 7 malam, maka kena hantar adam awal ke sekolah tadikanya,  kena sampai pejabat sebelum pukul 8.00 pagi untuk pulang pukul 5.00 petang, maka aku tidak dapat menyertai mereka.  Lepas imam baca doa selesai solat, dah pukul 6.30 pagi.  Bergegas ke kereta lantas pulang ke rumah.  Sampai rumah sekitar 6.45 pagi. Siapkan keperluan adam dan melayan karenahnya, pukul  7.45 pagi baru keluar rumah dan akhirnya sampai pejabat sekitar pukul 8.45 pagi. 

Itulah cabaran yang aku hadapii/ akan terus menghadapinya sepanjang minggu pertama bulan ramadhan.  Berebut tempat letak kereta di luar masjid dan berebut saf pertama di dalam masjid dan berdasarkan pengalaman,  hanya seminggu  sahaja. Maka sabarlah diriku…..  seminggu sahaja … lepas tu .. masjid akan banyak tempat letak kereta dan saf pertama pasti ada ruang kosong untuk diri ku  …  Bukan kerana jumlah tempat letak kereta yang bertambah atau masjid semakin besar  tetapi  semakin kurang jemaahnya  ….