Istisyarah dan Istikharah: Dari facebook Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (SaifulIslam.com)

Dari facebook Ustas Hasrizal Abdul Jamil (SaifulIslam.com)

Hasrizal Abdul Jamil

Hasrizal Abdul Jamil sebelum istikharah, kena istisyarah. Usaha kmpul pendapat antara pro n kontra.Then, solat istikharah utk tetapkan hati buat keputusan. Jika nanti ada apa2 yg di luar jangkaan berlaku sekali pun, tak terkilan krn keputusan benar2r dibuat dgn membulatkan hati kpd Allah. Ada pun menunggu petunjuk berupa mimpi, rama2 masuk bilik, Mak Jah sblh rmh melatah sebut nama, besar ruang syaitan menipu dan mengganggu pendirian

Today at 9:05pm ·  · 

Saiful Iskandar

Saiful Iskandar

apa maksud istisyarah tu ustaz?
Today at 9:08pm

Muhamad Adha

Muhamad Adha

betul ustaz…kadang2 kita ini terikut2 anggapan masyarakat sebelum kedatangan islam…
Today at 9:12pm

Hasrizal Abdul Jamil

Hasrizal Abdul Jamil

ISTISYARAH = “Usaha kumpul pendapat antara pro n kontra”. Mesyuarat (Usaha)
Today at 9:12pm

Hasrizal Abdul Jamil

Hasrizal Abdul Jamil

tu la, sampai biawak melintas pun boleh ditafsirkan sebagai ‘petunjuk dan jawapan Allah’ kepada istikharah!
Today at 9:13pm

Saiful Iskandar

Saiful Iskandar

Terima kasih
Today at 9:13pm

Azman Al-Kurauwi

Azman Al-Kurauwi

Setuju. Ramai anak dara kita lebih dahulukan istikharah berbanding istisyarah. Kalau istikharah yang utama, sebelum perang Nabi akan tunggu mimpi dulu.
Today at 9:15pm

Mohd Ashrafi Harumin

Mohd Ashrafi Harumin

Terima kasih tentang istisyarah tu ustaz. cabaran pula dalam isu menunggu petunjuk tu. dah jadi budaya kita menunggu ‘tanda tanda’ itu.. kalau tak kena gaya, boleh bawa ke gaduh pula…
Today at 9:21pm

Aziha Nuril

Aziha Nuril

Salam. Ustaz, macam mana kalau mimpi tu datang lama selepas buat solat istikharah? Means bukan buat 2-3 kali terus mimpi la.. Contoh macam saya, saya buat solat hajat+istikharah. Then bermula dengan gerak hati dan saya berpegang pada itu. Saya teruskan lagi [lebih kepada amalan; jadi saya yakin+tenang]. Beberapa bulan lepas tu, lintasan itu datang dalam fikiran saya semasa berdoa pada istikharah saya. Saya berpegang pada itu; gerak hati saya membenarkan. Saya nak tahu, adakah ‘lintasan’ tu kemungkinan ruang syaitan yang masuk mengganggu?
Today at 9:23pm

Shazwani Bt Amanullah

Shazwani Bt Amanullah

oh..saya ingat istikharah dulu then istisyarah…terbalik telahan saya…..:)syukran ustaz..
Today at 9:36pm

Hasrizal Abdul Jamil

Hasrizal Abdul Jamil

tak perlu tunggu mimpi. lupakan mimpi, abaikan mimpi. istikharah bermaksud, kita membuat keputusan dengan menyandarkan keputusan YANG KITA BUAT ITU kepada Allah kerana sudah habis ikhtiar manusia.

Bukannya tunggu petunjuk whatsoever

Today at 9:40pm

Muhammad Safwan Bin Hussin

Muhammad Safwan Bin Hussin

Itulah, ada pulak yang ‘salahguna’ istikharah untuk suruh orang lain terima pendapat dia. “Saya dah buat istikharah, awak kena ikut sebab ini petunjuk dari Allah..”
11 hours ago

Arif Othman

Arif Othman

hahaha… tak tahan baca ayat mak jah melatah hahaha…
11 hours ago

Syahrul Adnan

Syahrul Adnan

kena betul masanya pesanan ust ni…doakan ana dpt buat keputusan terbaik utk masa depan ana ust..nk bncg aritu tak sempat, ramey orang 😛
9 hours ago

Mohd Syamirulah Rahim

Mohd Syamirulah Rahim

ada jugak yang lepas istikharah, terus istirehat!
3 hours ago